VillaNanna

Poroholman lomakeskus ja vanha Rauma

Meidän reissun seuraava kohde oli Poroholman lomakeskus. Kuvia unohdin ottaa aika reilusti, sillä oltiin menossa oikeastaan koko ajan. Alun perin tarkoitus oli se, että täällä nautittaisiin rantaelämästä, mutta Suomen ilma päätti toisin ja me sonnustauduimme pitkin housuin sekä tuulitakein.

Meidän reissu alkoi mukavasti kun saavuttiin Poroholman lomakeskukseen etuajassa. Kysyttiin toki jo hyvissä ajoin, että voidaanko tulla kirjautumaan jo sisälle, vaikka ollaan aika ajoissa liikkeellä. Meillä oli kyllä toinen vaihtoehto ajateltuna, jos ei vielä päästä mökkiin. Saatiin mökki ja asetuttiin taloksi. Ihasteltiin aluetta koirien kanssa ja poika mietti, että hyppääkö uimaan vai ei. Koska helle ei meitä hellinnyt ja pienen pettymyksen jälkeen, pakattiin lapsi autoon ja lähdimme kiertelemään Raumaa, oikeastaan Wanha Rauma oli meillä ajatuksena ja sinne me sitten eksyimme. Second Hand liikkeitä, kahviloita, ravintoloita ja museoita. Niitä löytyi kyllä, mutta me vain kiersimme aluetta suu ammollaan ihmetellen miten Suomesta voikaan löytyä näin upea paikka.

Ja kyllä myönnän, että kahdesta second hand -liikkeestä ostin pari matkamuistoa itselleni. Toinen niistä lähtee mukana seuraavalle reissulle ja tajuatte varmasti myöhemmin, että miksi. Koska oli sunnuntai, niin ei ollut kaikki paikat auki, vaikka vintage -liikkeitä oli paljon ja olisin mennyt niihin kaikkiin. Mutta iso osa oli suljettu siihen aikaan kun me päästiin alueelle. Mutta ei haittaa, onpahan toiselle kerralle puuhaa sitten.

Poroholman lomakeskus

Lomakeskuksen alue oli miellyttävä ja positiivista oli se, että meidän läheiset suihkut olivat yksityissuihkut kokonaan. Mökistä löytyi vessa, joka oli myös hyvä juttu. Poroholmassa me ei kuitenkaan kovin paljoa aikaa vietetty, sillä rannalle ei ollut tulo päivänä mitään asiaa, joten lähdimme kiertämään vanhaa Raumaa. Poroholmassa vietimme siis vain yhden yön, mutta seuraavana aamuna onneksi päästiin hetkisen nauttimaan hyvästä ilmasta, mutta Härdelli ei sitten halunnutkaan mennä uimaan.

Poroholma on iso alue ja sen kyljestä löytyy myös maauimala, joka on maksullinen, alueelta löytyy erilaisia ravintoloita niin rannalta kuin sitten leirintäalueelta. Me ei näitä ravintolapalveluita lopulta hyödynnetty ollenkaan, vaan syötiin ainut ulkoruokailu lopulta vanhan Rauman kellarissa. Joten en osaa sanoa millainen ruoka Poroholmassa on. Valitettavasti kovin montaa kuvaa ei tältä reissulta sitten saatu, jotenkin vain unohdin koko asian.

Poroholman lomakeskus ja vanha Rauma

Vanha Rauma

Vanha Rauma on paikka, jossa olen äitini mukaan käynyt lapsena. Olen kuulemma kiukutellut, mikä ei tunnu olevan mikään yllätys. Tuntuu että olen kiukutellut aina joka paikassa lapsena. Isoäitini ja äitini kanssa vietimme siellä aikaa ja kierrettiin tätä uskomattoman upeaa paikkaa ristiin rastiin. Tällä kertaa teimme ihan samaa poikani ja mieheni kanssa, sen lisäksi kävimme syömässä sekä piipahdettiin parissa second hand liikkeessä ja tietenkin käytiin kuuluisassa kaffelassa. Eli pari matkamuistoa lähti mukaan täältä.

Vanha Rauma kuuluu Unescon maailmanperintö kohteisiin ja se on paikka, jossa on vierailtava ainakin kerran elämässä. Upeat koristeelliset puutalot seisovat rinta rinnan ja kuiskivat kaupungin tarinaa vierailijan korviin. Kadut ja pienet kujat vievät turistin toiseen aikaan ja voit kuvitella eläväsi vilkkaan kaupungin vilinässä.

Vanha Rauma on todella ihana ja idyllinen kohde ja nähtävää löytyy, me tosin ei tutkittu aluetta mitenkään etukäteen, joten museot ja historialliset kohteet jäi näkemättä, joten suosittelen tutustumaan alueen ympäristöön jo ennen matkaa. Silloin alueesta saa varmasti enemmän irti mitä me saimme. Kävelimme vain ristiin rastiin ja sukelsimme siitä ja tästä porttikongista sisälle. Vanhan Rauman omat sivut löytyy tästä linkistä. Toki nautimme suunnattomasti alueesta siitä huolimatta, ettemme tienneet minne suuntasimme.

Poroholman lomakeskus ja vanha Rauma Poroholman lomakeskus ja vanha Rauma Poroholman lomakeskus ja vanha Rauma Poroholman lomakeskus ja vanha Rauma

Missä kannattaa syödä?

Wanhan Rauman kellari

Kun olimme kävelleet ja kierrelleet, alkoi nälkä kouristella vatsaa ja oli pakko päättää menemmekö syömään Wanhan Rauman kellariin vai lähdemmekö Poroholmaan valmistamaan ruokaa. Koska halusimme vielä käydä jälkkärillä tietyssä kahvilassa, niin olihan sitten pakko kurvata tie kellariin, joka osoittautui erittäin hyväksi vaihtoehdoksi. Päästiin lämmittelemään sekä nauttimaan hyvästä ruuasta.

Vanhan Rauman Kaffebar

Pakko vinkata vielä se, että alueella on myös kahvila, josta kuuleman mukaan saa Suomen parhaat pullat ja tietenkin sinne oli mentävä. Pullaa ei sitten kuitenkaan otettu, vaan muuta herkkua ruokailun jälkeen. Wanhan Rauman Kaffebar on kuin suloinen satumaa. Niin ihanan romanttinen paikka. Heiltä löytyy myös takapiha, joka tosin meidän vierailun aikana oli suljettu ilman vuoksi. Mutta tosiaan, täältä saa kyllä niin herkulliset leivonnaiset, että en ole kyllä sellaisia muualla saanut. Suosittelen siis lämpimästi Kaffebaria ihan jokaiselle.

Poroholman lomakeskus ja vanha Rauma Poroholman lomakeskus ja vanha Rauma

Rentoa tiistaita kaikille!

Seuraa minua:

Instagram

Bloglovin

Blogit.fi

LUE MYÖS:

Road trip – Kohti Turkua

No niin, mä oon taas täällä

1. Jael kirjoitti:

Ihana reissu teillä, ja kivat vaatteet löysit Raumalta. Tuo vanhan Rauman alue on kyllä hurmaava, en ole koskaan käynyt, mutta olisi kiva nähdä se.

2. Nadine G kirjoitti:

Vanha Rauma on todellakin käymisen arvoinen paikka. Ei ole ihme, että se on UNESCON maailmanperintölistalla.
    Itse laitan myös ruokapaikkavinkkisi talteen seuraava Rauman-visiittiä varten.
    Hyvin antoisalta teidän reissu vaikuttaa.

3. Anne N kirjoitti:

Vanha Rauma on todellakin upea! Niin kauniita nuo vanhat rakennukset. Hyvännäköiset matkamuistot löysit! 🙂

4. petra kirjoitti:

Hauskaa, meidän Raumanloman rullaluistelu reissu oli niinkin suuri kuin maauimalan parkkipaikalta poroholmaan ja takaisin sekä tietenkin uimaan. Mun lapsuudessa maauimala oli ilmainen, altaassa sai hyppiä ja se oli täytetty merivedellä. 😊 Nyt siellä on kiva sauna, madallettu allas soveltuu myös perheen pienimmille, jos siellä on koko päivän ei 8e ole hinta eikä mikään vaikka hyppytornit ei olekaan enää käytössä, mikä oli osalle meistä hienoinen pettymys 🙊

• villananna kirjoitti:

Me käveltiin koirien kanssa siihen maauimalaan ja takaisin. Oli sen verran kylmä ja tuulinen sää, ettei tehnyt mieli mennä edes maauimalaan polskuttelemaan.

5. Diiskuneiti kirjoitti:

Voi siitä onkin aikaa, kun olen Raumalla käynyt. Rauma on kyllä ihana paikka ja tuo Poronholma on ehdottomasti place to visit kohteissani 🙂

6. Tuula’s life kirjoitti:

Minua alkoi kiinnostamaan Vanha Rauma 💚 Olen viimeksi käynyt siellä ennen koronaa teatterissa. Ja silloin oli syksy. Ihanat, houkuttelevat kuvat kesäiseen Rauma-kierrokseen! Kiitos esittelystä!