VillaNanna

Road trip – Kohti Turkua

Road trip - Kohti Turkua

Meidän road trip alkoi huonoissa tunnelmissa, oli kylmä ja sateinen keli, eikä tilanne näyttänyt paranevan ainakaan pariin päivään, kun lähtöpäivä koitti. Pakattiin auto tupaten täyteen tavaraa ja otimme suunnan kohti Turkua, joka oli ensimmäinen etappi meidän reissussa. Suunnitelmissa oli nukkua kaksi yötä anopilla ja viettää yksi päivä kokonaan JukuParkissa. JukuPark kuitenkin jouduttiin hautaamaan kokonaan.

Meidän suunnitelmat olivat se, että pääsemme viettämään rantalomaa Suomessa ja vaikka alkureissun aikana ei rantalomaa saatu, niin onneksi loppuaika sitten olikin hyvä ja päästiin nauttimaan rantailusta, vaikka rantaihmisiä emme ole ollenkaan. Tarkoitus oli myös se, että emme nuku hotelleissa, vaan valitsemme leirintäalueet meidän paikoiksi. Ulkona syötiin kerran, eli ruoka tehtiin itse koko matkan ajan. Vain viimeinen yö vietettiin B&B majoituksessa, sillä paikka oli niin ihana, että emme voineet sitä sivuuttaa.

Sulloimme siis meidän pikkuisen punaisen purkin täyteen tavaraa ja lähdimme köröttelemään ykköstietä pitkin kohti sateista Turkua. Matkan jälkeen tajusimme, että olimme ajaneet reissun ihan tyhjällä renkaalla, joten renkaat kannattaa tarkistaa ennen lähtöä. Onneksi ei rengas puhjennut. Meidän auto on pikkuruinen Opel Corsa Swing, vanha mummeli, joka jaksoi hienosti meidän reissun. Autoon oltiin pakattu myös matkajääkaappi, joten ruoan liikuttaminen paikasta toiseen helpottui suuresti ja näin saatiin ruokaa mukaan heti. Vaikka matkajääkaappi veikin tilaa autosta, niin se helpotti monin tavoin liikkumista.

Legendaarinen taukopaikka Lahnajärvi

Koska köröttelimme ykköstietä pitkin kohti Turkua, niin pakkohan oli pysähtyä Taukopaikka Lahnajärvellä, joka on ollut aikanaan suosittu taukopaikka, jossa oli myös uimaranta. Uimaranta on edelleen paikallaan ja käytiinkin istahtamassa siinäkin. Onkin ihanaa nähdä miten matkailijat ovat löytäneet paikan uudelleen. Lahnajärvi oli yksi asia, joka haluttiin ottaa matkaohjelmaan mukaan. Halusimme fiilistellä sitä 70 -luvun road trip fiilistä, kun pikkuruiset autot oli pakattu täyteen kattoja myöden. Ihmiset nautti kesästä ja luonnosta teltoissa. Medän teltta jäi toki kotiin, sillä kolme ihmistä ei meidän telttaan mahdu…

Lahnajärvellä vietimme aikaa hetkisen ja lähdimme köröttelemään kohti Turkua. Tässä välissä ei pysähdyksiä tullut, vaan ajelimme suoraan anopille, purimme auton sen verran mitä oli pakko ja aloimme suunnitella mitä seuraavana päivänä sitten tehtäisiin, kun ei sinne JukuParkkiin sitten mennä. Lopulta päätimme lähteä Nauvoon, olisi kyllä ollut kiva kiertää koko Turun saaristo, mutta se ei nyt aikataulujen takia ollut mahdollista. Nauvoon asti päästiin, kun piti lähteä ajamaan takaisin päin.

Nauvo

Turun saaristo oli helppo valinta, sillä ajatus road tripistä toimi tässä oikein hyvin. Nauvo on myös erittäin kaunis paikka ja nähtävää oli kyllä vaikka millä mitalla. Valitettavasti sade hiukan rajoitti edelleen kaikenlaisen isomman kesäpäivänautinnon, mutta oli kiva kiertää kauppoja ja käydä nauttimassa kakunpalaset. Tehtiin pari ihanaa ostosta myös. Minulla kun on aina pieni tarve ostaa jotakin matkamuistoa paikoista joissa olemme käyneet. Yleensä sellaista, jota voi käyttää. Vintage ja antiikki osasto jäi tällä kertaa laihaksi, mutta miehelle ostettiin suomalaista käsityötä oleva Salon lätsä ja minulle farkut. Poika ei halunnut mitään, sillä häntä kiukutti sade ja se, ettei JukuParkkiin päässyt.

Suosittelen ostamaan kaupasta tiettyä limpparia (Riéme Boissons) pikku kaupasta, Paraisten rannalta kun odottaa lauttaa saapuvaksi. Juuri ja juuri ehtii hyvin ostamaan tätä herkkua mukaansa. On meinaan niin hyvää. Tätä saa kyllä Nauvostakin ostettua. Itse en nimittäin tykkää limppareista yhtään, enkä niitä juurikaan juo mutta tämän join mielelläni. Limppari ei sisällä keinotekoisia makeutusaineita ja se valmistetaan satavuotiaalla reseptillä edelleen. On meinaan hyvää limpparia.

Koska satoi paljon ja meillä oli matkajääkaapissa lounas mukana, joka oli tarkoitus syödä ihan penkeillä mutta sade päivänä valitettavasti homma ei luonnistunut, niin pysäytimme auton rannalle ja söimme autossa, rannalla. Vähän sitä ranta fiilistä siis. Lounaskin oli kyhätty salaatiksi laittamalla kaikki eilinen ruoka yhteen. Oli perunaa, lihapullaa, salaattia, kurkkua, tomaattia ja keitettyä kananmunaa. Kyllä sillä jaksoi taas eteen päin hyvin. Takaisin päin kun tultiin, piipahdettiin vanhemman pojan töissä ja hän pyöräytti meille herkulliset pitsat. Kyllä kelpasi.

Road trip - Kohti Turkua Road trip - Kohti Turkua Road trip - Kohti Turkua Road trip - Kohti Turkua

Road trip, mitä mukaan?

Mitä siis kannattaa pakata mukaan road tripille, jos yöpyy leirintäalueiden mökeissä? Kirjoitan tähän pikkuruisen listan, mitä kannattaa muistaa ottaa mukaan. Kannattaa myös varautua näissä leirintäalueiden mökeissä siihen, ettei kaikissa ei ole vessaa, suihkua tai hellaa. Yleensä löytyy sängyt, jääkaappi, mikro ja kahvinkeitin.

mitä mukaan:

• Lakanat
  • Keittiövälineet: lusikat, haarukat, lautaset, mukit, kattila, paistokasari.
  • Suodatinpussit
  • Kannellisia rasioita

Me ei haluttu viettää pitkiä aikoja tehden ruokaa, joten meillä oli pitkälti pussiruokia mukana. Ja tosiaan se matkajääkaappi oli hyvä apu reissussa, kun pystyi ottamaan jääkaappitavaraa helposti mukaan. Siellä oli meillä yleensä välipalat mukana.

Kannattaa myös tutustua siihen ajoreittiin ja merkata pysähdyspaikat ylös, ihan sitä varten, että ei tarvitse käyttää siihen aikaa sitten ajaessa. Näin helpottuu matkanteko, jos pitää hakea paikka, jossa hetken levätä, käyttää koirat tarpeilla, juottaa ja syöttää matkalaiset. Kun verensokeri laskee, niin kiukkua pukkaa ja perhesota on nopeasti alkanut. Kun on katsottu paikat valmiiksi missä pysähdytään, ei kiukuttelua ehdi syntymään. Toki myös ajon aikana voi nauttia syömisestä.

Mukaan kannattaa ottaa myös rento mieli, mennään ja otetaan ihan rauhassa. Tällainen reissu on raskas, ei vain lapsille vaan myös aikuisille, puhumattakaan eläimistä. Tai meillä ainakin toinen koirista otti reissaamisen hyvin voimakkaasti ja joudummekin nyt miettimään, voimmeko ottaa koiran mukaan seuraavalle reissulle, vai jääkö hän hoitoon ja toinen tulee mukaan?

Farkut: Gristina Gavioli Lätsä: Salon

Dönsby B&B

Romanttinen Fiskars Village

1. Nadine G kirjoitti:

Nauvo on ollut meidän vakiokohde kesäisin Suomen aikoina. Siinä kaupungissa on jotain sellaista, että sinne tekee mieli palata. Sen merellinen henki, kesäisen raukea tunnelma… Harmi tietty, että säät eivät suosineet teidän matkaa, mutta toivottavasti se ei nyt haitannut kovin paljoa.

• villananna kirjoitti:

Itseäni kiinnostaisi kiertää Turun rantareitti kokonaan, mutta se vaatii yöpymistä, en halua kiertää saaristoa niin, että ajetaan vaan läpi ja istutaan 8 tuntia autossa.

2. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin kirjoitti:

Saaristo on tosiaan hienoa aluetta ja itse tykkään Nauvosta paljon. Suosittelen muuten Saariston Ympäri-reittiä Rengastien sijaan, jos vain on aikaa. Hienoimmat paikat löytyy tuon reitin varrelta.

3. Älykodin avaimet kirjoitti:

Kuulostaa hauskalle ja ihanan kesäiselle reissulle, vaikka ei säät ihan suosineetkaan. Turun saaristo onkin itselläni kokonaan vielä käymättä.

4. Anne N kirjoitti:

Kuulostaa kivalta reissulta! Ja hyviä vinkkejä! Vähän onkin tässä road trip ollut mielessä 🙂

5. Anna/Kello neljän aamukahvi kirjoitti:

turun saaristoon haluaisin tänä kesänä itsekin

6. Mira / Blinger Shimmer -blogi kirjoitti:

En ole itse ollut lossin kyydissä lapsuuden jälkeen. Pitäisi selvittää missä lähin lossi olisi jos pääsisi neitikin sellaisen ihmeellisyyden kokemaan 🤩

7. Marjut kirjoitti:

Turun saaristoon olisi kyllä hienoa päästä. Ehkä sitten ensi kesänä. 🙂