VillaNanna

Miltä tuntuu kun kesä päättyy

Miltä tuntuu kun kesä päättyy? Kesä oli upea, todella upea ja on ollut todella vaikea luopua tuosta upeasta kesästä, joka meille annettiin. Oli niin paljon nähtävää ja koettavaa. Tutustuttiin uuteen ja käytiin nauttimassa vanhasta. Ilmat olivat suotuisat, välillä satoi ja välillä paistoi. Lämpöä saatiin myös hyvin. Ainoa huono juttu oli se, ettei pihaa saatu taaskaan laitettua, vaan se siirtyy ensi vuoteen.

Tässä postauksessa tuon kerran vielä kesämme kohokohdat ja annan vinkkejä kaikille, jotka ensi kesänä suunnittelee tulevansa Helsinkiin tutkimusmatkalle. Täällä on valtavasti koettavaa ja nähtävää ja kaikkea ei löydä keskustasta, vaan ympäri ämpäri Helsinkiä pääsee kokemaan kaikenlaista. Helsinki on monipuolinen kaupunki, täällä on mitä vain ja jokaiselle jotakin.

Miltä tuntuu kun kesä päättyy?

Tuntuu aika kauhealle. Olen niin kesäihminen, että syksyn tullessa vähän niin kuin painun kasaan ja tuntuu kuin hiihtäisi mudassa. Toki on kiva päästä töihin ja puuhastelemaan kaikenlaista mutta ajatukset harhailee koko ajan kesässä ja niissä ihanissa hetkissä, joita koimme. Ne ovat niitä ihania muistoja, joita vaalimme ja muistelemme varsinkin niinä hetkinä kun myrsky piiskaa ikkunaa ja lumi valtaa maan. Silloin käperrytään sängylle, teen ja lämpimän kaakaon kanssa, hiukan herkkuja ja katsellaan kesän lämpimiä kuvia ja muistellaan ihanaa fiilistä ja toki myös niitä epäonnistuneita retkiä ja suunnitellaan niitä epäonnisia uudelleen. Silloin tulee lämmin olo ja jaksaa pitkän synkän talven yli.

Suomenlinna

Suomenlinna on meillä joka kesäinen kohde. Tänä vuonna tosin halusimme yhdistää reissuun myös museot ja nappasinkin muistiin talvella kesän museopäivän, jonka mainoksen näin kun mieheni ja minä menimme tutkimaan talvista Suomenlinnaa. Suosittelen muuten molempia seikkailuja, talvista ja kesäistä. Suomenlinna näyttää niin toiselle kun seikkailee molempina vuodenaikoina siellä.

Suomenlinnassa oli siis kaikki museot ilmaisia, päätimme Härdellin kanssa mihin museoihin menemme, kolme valittiin ja ei muutakuin menoksi. Suomenlinna on Härdellin yksi lempikohteista. Ja tälläkään kertaa emme jääneet kylmäksi. Suomenlinna on mahtava kohde koko perheelle. Nähtävää ja koettavaa on valtavasti ja jos päättää mennä museoihin, niin oppii paljon myös itse Suomenlinnasta. Klikkaa vain itsesi lukemaan meidän päivästä, missä kävimme ja mitä koimme.

Juhannus pihlajasaaressa

Pihlajasaari oli meille ihan uusi kohde ja täytyy sanoa, että fiilis oli loistava. Ihana paikka, jonne varmasti mennään ensi vuonna uudelleen. Meillä oli suunnitteilla, että kierrämme kesällä kaikki Helsingin avoimet saaret mutta eihän meillä millään riittänyt aika moiseen. Niin valtavasti kaikkea muuta puuhaa.

Ollaan muuten suunniteltu, että myös yövyttäisiin tuolla ensi vuonna. Mutta saapi nähdä miten käy. Minä kun en ole mikään kovin telttaileva tyyppi mutta ollaan asiasta nyt kovasti innostuneita kuitenkin. Olisi kiva kiertää Suomea teltta mukana. Siksi olisi hyvä harjoitella lähellä telttailua.

Pihlajasaari oli meidän kolmen toive päästä ja olemme todella tyytyväisiä, että menimme katselemaan juhannuksen viettoa eri paikkaan mitä yleensä. Vaikka emme sitä kokkoa nähneet. Lähdimme aamulla ja tarkoitus oli tulla vasta viimeisellä lautalla kotiin mutta kun on mukana astmalapsi, niin poika väsähti pahasti alkuillasta muutama tunti ennen odotettua kokkoa. Tosin ei lähtö harmittanut ollenkaan kun kokot olivat kiellettyjä metsäpalovaaran vuoksi.

Ruutinkoski

Niin kuin monet tietää, me nautitaan pyöräilystä ja seikkailuista mieheni kanssa. Tänä kesänä on tullut pyöräiltyä paljon, kaikkea ei vaan voi millään tänne raportoida, vaikka miten haluisi. Meidän lempi reissut osuivat tänä vuonna Kuninkaan kolmion fillaripoluille ja niitä sotkettiin hiukan oman maun mukaan. Ruutinkoski kuuluu tähän Kuninkaan kolmion fillaripolkuihin ja on tässä ihan meidän lähellä. Ylipäänsä tuota Haltialan puoleista Keksuspuistoa ollaan tutkittu kunnolla tänä kesänä ja Haltialan jälkeen Ruutinkoski on kyllä meikäläisen suosikki. Tältä alueelta löytyy myös mielenkiintoinen Niskala Arboretum, josta olen kirjoittanut blogissani myös.

Vantaanjoki on minun kohteita ollut siitä lähtien kun vuonna 2013 kesällä vahingossa eksyimme joelle. Kaikki lähti siitä, että suutuin miehelleni ja lähdin vain polkemaan johonkin suuntaan ja kun mies sitten minut tavoitti niin aloimme yhdessä erikoisen seikkailun, jota jatkamme edelleen. Vantaanjoen ranta on siitä erilainen, kun joenvarrella on kaikenlaista, on uimarantaa, on hevostallia, on vanhaa kaupunkia, maaseutua ja kaupunkia. Kaikkea siis tämän yhden joen varrella. Ja jos kyllästyttää sotkea tätä samaa jokea, niin suosittelen seuraamaan Keravanjokea. Joki siis haarautuu tuossa Vantaan ja Helsingin rajalla. Noin suurinpiirtein rajalla.

Vuosaaren huippu

Vuosaaren huippu on meidän yksi suosikeista ja joka kesäisistä retkikohteista. Lapset eivät aina ole mukana mutta sen ei väliä. Kahdestaan mieheni kanssa saamme aikaa menemään tuolla paljon. Tällä hetkellä retkeily alueella on mielenkiintoista senkin vuoksi, että toinen osa ulkoilualueesta on maisemoinnin tilassa ja nyt jo näkee miten upea alueesta on tulossa. Toivoisin tosin, että jonnekkin tulisi vessat, vähän samalla tavoin kuin on Vallisaaressa. Siellä on kivat vessat, jotka sopivat luontoon hyvin. Tekojärvikin sopisi alueelle. Mutta katsotaan mitä tuleman pitää. Olen suunnitelmia lukenut ja alue on muuttumassa todella hienoksi. En malta odottaa, että alue on siinä vaiheessa, että pääsee kiertelemään koko alueelle.

Turistina Helsingissä

Suosittelen aina kaikille ennen kuin lähtee Helsinkiin, että tutustuu hiukan turisti infoon jo kotona ja pikkuisen suunnittelee sitä mitä haluaa nähdä. Kaikkea ei infon sivuilla ole ja siksi kannattaa lueskella myös paikallisten suositteluita, kuten nyt vaikka minun…Heh. Koska me voimme esitellä sitten sitä toista puolta Helsingistä. Retkeilyä ja muuta ilmaista tai halpaa. Ja vaikka ei tulisi Helsinkiin, niin oma kotikaupunki tarjoaa vaikka mitä milenkiintoista, joten kannattaa heittäytyä turistiksi ihan omassa kaupungissa myös. Jälleen se turisti info on käytännöllinen sekä tietenkin tapahtumakalenteri. Niistä löytää vaikka ja mitä, missä mennä käymään sinä päivänä kun haluaa olla turisti omassa kaupungissa.

Nämä tällaiset päivät ovat kiinnostavia, sillä siitä oppii niin paljon omasta rakkaasta kaupungista. Itse ainakin rakastun Helsinkiin joka kerta enemmän ja enemmän. Tämä on myös hauskaa ajanvietettä ja kun valitsee mukaan paljon ilmaisia juttuja, niin voi sitten hiukan kokea maksullisiakin juttuja.  Ensi kesänä teemme taas toisenlaisen kierroksen.

Ihana Porvoo

Kukaan ei varmasti kiistä jos sanon, että Porvoo on upea kesäkaupunki ja yhtä ihana käydä täällä kuin on Naantalissa. Lähdimme mieheni kanssa viettämään loman viimistä viikkoa Porvoon kauniiseen maisemaan. Härdelli kun riekkui leirillä, niin meillä oli hyvä aika keskittyä meihin kahteen. Tämä on meidän liitossa erittäin tärkeää, että saamme aikaa olla ihan kahdestaan ja lähteä seikkailemaan pyörin tai sitten näin. Auto kun oli alla, leiri vienti ja haku…Helpompaa kuin julkisilla.

Me tutkimme Porvoota rauhassa mutta taaskaan emme ihan kaikkea päästy näkemään kun aika loppui kesken. Ensi vuonna sitten taas uudelleen. Jos mentäisiin poikien kanssa vaikka. Tai otetaan likkakin mukaan reissuun. Porvoo on niin kaunis kaupunki, se pitää nähdä monta kertaa elämänsä aikana.

Korkeasaari

Korkeasaari ei meillä oikein ole koskaan kohteena, mutta tänä vuonna Härdelli innostui aiheesta ja halusi ehdottomasti kaverinsa kanssa kiertämään sinne. Päätimme mennä illalla, jolloin liput ovat halvempia ja eläimet ovat aktiivisia. Varsinkin kissapedot. Vaikka illat olivat jo elokuussa hiukan viileämmät, niin oli sen verran lämmin, että kissat liikkuivat laiskasti mutta liikkuivat. Se oli tärkeä juttu.

Pojilla oli omat toiveet mitä eläimiä halusivat nähdä ja sen mukaan mentiin. Myös minulla oli oma juttuni mikä oli pakko päästä kiertämään. Näin kaikki sai mitä halusivat. Reissu oli onnistunut ja varsinkin kun löydettiin retkipöytä, joka oli loistavassa kohtaa ja piilossa katseilta mutta täydellisellä näköalalla. Katseltiin laivoja ja veneitä ja syötiin herkkuja.

Lintsi + leiri

Asia, josta en juurikaan ole kertonut on ollut Härdellin leiri. Hän on neljä kesää käynyt samalla leirillä ja se on ollut myös hänen kesän kohokohtia. Hän rakastaa tätä leiriä yli kaiken. Kesä ei ole täydellinen, jos ei tänne pääse. Leirin jälkeen oli hyvä lähteä Lintsille riekkumaan ja riehumaan. Leirikaveri lähti meidän mukaan ja kyllä me aikuiset ihmettelimme sitä, että miten kaverit jaksaa vielä leiripäivän jälkeen mennä täysillä koko illankin vielä. Hyvin siis jaksoivat ja koko päivä oli mahtava.

Jos lapsi haluaa kesäleirille, mutta rahat on tiukissa, kannattaa katsoa, onko mahdollista saada vapautusta maksusta tai jos saisi maksun sosiaalihuollosta. Kannattaa myös katsoa mitä kaikkea tarjontaa löytyy Harrastehausta. Oman kaupungin nuoriso -ja liikuntapalvelut järjestää kaikenlaista toimintaa lapsille ja nuorille. Näistä voi löytyä myös kirjastojen toimintaa. Pääkaupungissa voi myös nuorisopalveluiden harrastustoimintaan sekä leiritoimintaan hakea avustusta, jos ei ole varallisuutta. Kannattaa selvitellä ja tutustua oman kaupungin toimintaan.

Miltä tuntuu kun kesä loppuu

Nyt on hyvä päästää kesästä irti, se oli ihana, lämmin ja monipuolinen. Se oli kokonaisuudessa sellainen, jota olen unelmoinut koko elämäni. Tosin onhan minulla täydellisiä kesiä muistoissa monen monta. kaikki eri tavoin täydellisiä. Ja aina yhtä vaikea on päästää irti näistä ihanista hetkistä

Miltä tuntuu kun kesä päättyy? Todella haikealta mutta on myös mukava odottaa ensi kesää ja sen ihania hetkiä.

P.S. Kannattaa katsella sivupalkista myös mitä kaikkea olen Helsingistä kirjoitellut. Paljon on toki samoja juttuja, sillä osa kohteista on meillä joka vuotisia kohteita. Lukijat ovat pyydelleet myös tiettyjä juttuja siirrettäväksi vanhasta blogista tänne uuteen, jotka siis jäi vanhaan. Eismerkiksi hävikkiruokavinkit sekä esimerkiksi matkailupostaukset, varsinkin Krakovaa on pyydetty kovasti takaisin. Ja tietenkin muutamia tiettyjä tuunauksia on pyydetty. Edelleen saa laittaa toiveita mitä haluatte, että siirrän tänne vanhasta blogista. Toiveet voi laittaa minulle myös yksityisesti tai kommentoida tänne tai Instaan.

Seuraa minua: Facebook, Bloglovin, Blogit.fi ja Instagram

1. Sorakukka kirjoitti:

Näitä muistellessa suunta kohti tulevaa kesää. Matkalla sinne kannattaa ottaa ilo irti mmyös syksystä ja talvesta, erityisesti keväästä joka saattelee meille taas uuden kesän. Meillä päin kesä oli niin huono ja armoton etten haluaisi toista elää.

Syksyssä mukavinta on se, että voi ottaa esiin ne ihanat neuleet <3

2. Emmi kirjoitti:

Onpa ihania kuvia! <3

3. Marjo kirjoitti:

Olen myös kesän lapsi ja kevät/kesäaika on juuri minua varten. Auringonvalo lisää energiatasoani vielä entisestään ja aistit ovat valppaina ihan koko ajan. Olen myös ikuinen ”kesän venyttäjä” eli pukeudun mahdollisimman pitkään vielä kesäisiin vaatteisiin vaikka minulla voikin olla jo paksumpi takki ja kuljen ilman sukkia.

Viime kesä oli ihana ja minusta se jatkuu vielä.
    PS. kivoja vinkkejä ja Helsingissä on hurjasti nähtävää ja koettavaa.

• villananna kirjoitti:

Mä taas jäädyn pystyyn kun lämpötila vajoaa siihen 20 asteeseen, siksi joudun kaivamaan aika pian ne villasukat ja villapaidat esiin…

4. Ansku-Glitteri addikti kirjoitti:

Aivan ihania kuvia ja paljon on kesän aikana ehditty 🙂

• villananna kirjoitti:

Kiitos. Kyllä, tänä kesänä kyllä mentiin ja touhuttiin todella paljon.

5. Katta /Arki(paska)ruokaa www.arkipaskaruokaa.fi kirjoitti:

Esittelin mun suosikkeja Helsingistä! Lopussa tuo herkkuöveriannos minidonitseineen herutti veden kielelle. ☺️ -Katta /Arki(paska)ruokaa http://www.arkipaskaruokaa.fi

• villananna kirjoitti:

Tuo herkkuöveri oli kyllä kokemus 😀 Ei ihan heti tehnyt mieli herkkuja kun tuon söi…

6. Mira / Blinger shimmer -blogi kirjoitti:

Kesän päättyminen on aina haikeaa, mutta jotenkin sitä kuitenkin tietynlainen pieni kaipuu on kaikkiin muihinkin vuodenaikoihin. Tältä syksyltä toivon niitä ihanan kirpakoita auringonpaisteisia aamuja upeassa ruskan väriloistossa <3

• villananna kirjoitti:

Itse en osaa kaivata muita vuodenaikoja. En vaan totu niihin. Toki pyrin aina löytämään niitä hyviä puoli jokaisesta vuodenajasta mutta se on välillä todella vaikeaa.

7. Minnea kirjoitti:

Minä olen myös kesäihminen, ja syksy ottaa aina koville. Kaikki se pimeys ja iltojen viileneminen sa mielen matalaksi.
    Ihania kesämuistoja ja vierailupaikkoja teillä!

• villananna kirjoitti:

Se ottaa tosi koville. Ei aina ihan tajua sitä miten paljon kesän katoaminen vaikuttaa omaan mielialaan.

8. Mari kirjoitti:

Kesä on kyllä aina ihana ja sitä saa taas ikävöidä pitkän aikaa. Tänä vuonna kuitenkin odotan jo innolla viilenevää syksyä, kesä ja raskaus ei ollut paras yhdistelmä :D.

• villananna kirjoitti:

Tuo on totta, että kesä ja raskaus ei ole hyvä yhdistelmä. Minulla myös kokemus siitä.