VillaNanna

Hanko kesäinen Hanko

Hanko, kesäinen Hanko, sinne me eilen lähdimme pienelle ajelulle. Katsomaan miten Hanko on muuttunut vuosien saatossa. Olen siellä vieraillut viimeksi 1985 äitini ja isoäitini kanssa. Tosin, en kyllä muista siitä reissusta muuta kuin, että käytiin siellä. Äiti kertoi, että käytiin samalla myös Tammisaaressa, siitä taas ei ole mitään muistikuvaa.

Hanko, kesäinen Hanko

Merisavu oli nielaissut koko itäsataman, kun saavuimme päivällä Hankoon. Tarkoitus oli vain hengailla ja käydä Rakkauden polulla piipahtamassa ja tietenkin nauttia ruokapöydän antimista. Matka loppui kuitenkin aika nopeasti, sillä miehellä oli viikolla mennyt olkapää sijoiltaan ja kipu alkoi vaivata kovasti ja viimeinen naula lyötiin arkkuun, kun metsäreitillä Härdellin kimppuun kävi hyttyset. Poika kun on allerginen pistiäisille, niin pistojäljet pullistuivat suuriksi ja olo oli kaamea. Ei auttanut mikään helpotus, kotiin oli lähdettävä. Härdelli nukahti matkalla, mikä oli oikein hyvä asia.

Mutta sitten iloisiin asioihin. Vaikka merisavu oli nielaissut koko sataman, niin lämpöä kyllä piisasi, ihmisiä virtasi joka puolella. Päivän kohokohta oli tietenkin Ravintola Makasiinin juhannus päivällinen. Itse halusin kiertää kirppareita, mutta ne sitten jäi, kun lähdettiin niin myöhään Helsingistä liikkeelle. Leirihommat vielä vähän väsytti minuakin.

Yksi asia ällötti ja se oli se, että karavaanarit kävivät tarpeillaan näköalapaikan alla, josta on suora näkyvyys heidän toiminnoilleen ja kun se tarpeilla käynti ei riittänyt, niin heiteltiin vessapaperit pitkin luontoa. Ällöttävää!

Ravintola Makasiini

Ravintola Makasiini avattiin vuonna 1999 vanhaan rantamakasiiniin, näin kertoo heidän kotisivut. Tavoitteena on myös saada lähituotettua ruokaa tarjolle, mikä sopii meidän ajatukseen hyvin. Sisustus sopii loistavasti merelliseen maailmaan ja sisustus myös kunnioittaa vanhaa. Miljöö on varsin ihana ja kun ulkopuolella käveli katua pitkin, tuli hiukan sellainen fiilis kuin olisi Visbyssä.

Aina kun lähtee lyhyellekin reissulle, kannattaa varata pöytä valmiiksi sieltä mistä haluaa. Näin varmistaa sen, että tosiaan pääsee kyseiseen ravintolaan. Ihan viime tinkaan ei kannata tosin sitä jättää, ettei pöytä mene sivu suun. Me saimme nippa nappa pöydän varattua edellisellä viikolla, silloin jo aikoja oli enää vain muutama. Tosin meille sopi hyvin tuo kello 15.00 kattaus.

Ravintola maksiini on ihana paikka, henkilökunta pitää todella hyvää huolta asiakkaista ja ruoka maistuu erittäin hyvälle, kelpaa siis vähän ronkeliinkin makuun. Meille kerrottiin merisavusta, joka on haihtumissumun muoto. Merisavua muodostuu silloin kun ilman ja veden lämpötilaero on vähintään 15 astetta. Ihanaa nippelitietoa ja oppi uuden terminkin.

Lisää voit lukea Ravintolan omilta sivuilta, klikkaa tästä.

Hanko kesäinen Hanko

Seikkailu Hangossa

Koska vierailu jäi niin lyhyeen, emme juuri päässeet tutustumaan Hankoon kuin hyvin pieneen osaan. Ihmisiä oli paljon joka puolella, juhannusta kuitenkin vietettiin aika rauhassa. Iloisia ihmisiä siellä täällä ja perheitä piknikillä kallioilla ja rannalla. Tänä vuonna ei Hangossa juurikaan juhannusjuhlia järjestetty, kaikki oli ilmoitettu peruutetuiksi. Olisikin kiva joskus nähdä Hangon juhannusjuhlat. Vaikka kunnon juhlat olivat unohdettu, niin oli kiva katsella juhlivia ihmisiä, omat kemut ja omat hauskat hetket riitti.

Mutta tosiaan reissu loppui nopeasti kun mentiin metsään ja kallioille tepastelemaan. Ehkä ensi kerralla pääsen sitten tutustumaan Hangon second Hand -tarjontaan sekä vähän nähdä kaupunkia muutenkin, eikä vain ranta-aluetta, joka on muuten aivan ihana. Tällaiset lyhyet piipahdukset ovat kivoja, koska se jättää nälkäiseksi. Kotimatkalla muisteltiin viime vuoden road trippiä Raaseporissa, ihana Tammisaari sekä Raaseporin linnanrauniot ja Fiskarsin ihana kylä.

Hanko kesäinen Hanko Hanko kesäinen Hanko

Nautinnollista lauantaita kaikille!

Seuraa minua: InstagramFacebookBloglovinBlogit.fi

1. Mira / Blinger shimmer -blogi kirjoitti:

Mä en ole muuten koskaan tainnut Hangossa käydä 😀

2. Henna kirjoitti:

Mä en ole koskaan käynyt Hangossa, mutta tänä kesänä oli tarkoitus korjata tilanne. Saa nähdä, keretäänkö 🙂 Noista ruokakuvista tuli kyllä vesi kielelle!

3. Nadine kirjoitti:

Me käytiin Hangossa joka kesä kun vielä asuttiin Suomessa. En tiedä miten talvella, mutta kesällä se on tosi hieno paikka. Vähän kuin etelässä olisi käynyt.
    Silloin tosin näköalapaikka ei ollut vielä muutettu avovessaksi.

• villananna kirjoitti:

Joo, se avovessa ei nyt ollut ihan kiva juttu nähdä. Mietin, että miksi sitä oman vaunun vessaa ei voi käyttää.

4. Marjut kirjoitti:

Hankoon olisi kyllä mukava päästä käymään, kun koskaan en ole vielä käynyt. 🙂