VillaNanna

Yyterin lumo

Yyterin dyynit kutsuivat matkailijaa, kuulin korvissa kunnon huutoa, kun lähdimme ajamaan kohti Poria Raumalta. Auto pakattiin hyvissä ajoin mutta ei pidetty kiirettä lähdöllä, sillä sisäänkirjautuminen Yyteri resort&camping oli vasta iltapäivästä. Oli siis hyvää aikaa aamulla tutustua rauhassa Poroholmaan, hypätä uimaankin, sillä olihan lämpötila nousemassa ja aurinko nauroi taivaalla.

Yyterissä meitä odottaisi suloinen pikkuruinen bungalow ja upeat dyynit. Tämä oli meidän road tripin pääkohde ja fiilis oli aika katossa kun saavuttiin lopulta perille, sillä todellakin, lämpö ja aurinko oli vihdoin päättänyt antaa meille ihanan rantaloman. Tämä oli tosiaan paikka, jossa me tykättiin olla ja jossa viihdyimme mukavasti. Härdelli ei meinannut pysyä pöksyissään kun oli kiire päästä rannalle uimaan. Ensin kuitenkin mentiin tutustumaan keittiötiloihin sekä suihku -ja wc -tiloihin. Tehtiin ruoka ja syötiin rauhassa. Tämän jälkeen kerättiin kimpsut ja kampsut mukaan, uikkarit päälle ja ei kun kohti dyynejä.

Kävikin sitten niin, että ei meinattu päästä itse rannalle ollenkaan kun joka kohdassa matkaa jäätiin ihastelemaan ja ihmettelemään alueen upeutta. Oltiin aivan päästä pyörällä, että miten näin upea paikka voi olla Suomessa ja että kyllähän täällä kelpaa rantalomaa kesällä viettää oikein hyvin. Suomi on upea maa kesällä kierrellä, ei siihen tarvita ulkomaan matkoja (paitsi Krakova). Vaikka rannalla tuulikin, niin nautimme olostamme muutaman tunnin, jonka jälkeen veimme tavarat bungalowiin ja lähdimme koirien kanssa ilta reissulle Reposaarelle.

Yyterin ympäristöstä löytyy rannan lisäksi ravintoloita, kylpylähotelli, vaellusreittejä ja seikkailupuistoja nyt ainakin. Me ei nyt tutustuttu muuhun kuin rantaan, sillä olimme päättäneet, että teemme ruoan itse reissullamme ja tutustumme toiste muuhun tarjontaan. Tutkimme myös alueen kehittämistä ja olisikin kivaa, jos sinne saataisiin jonnekin vesihuvipuisto, jossa voisi myös vierailla. Olen myös mäkättänyt siitä, että miksi minugolf on aina täällä niin plääh, kun voisi rakentaa näyttävän minigolf kompleksin kuten on Maarianhaminassa. Se olisi mahtavaa kun olisi jokin rantaan ja veteen liittyvä minikolf olemassa alueella.

Bikinien alaosan olen tehnyt huivista. Linkki koko ranta-asuun löydät tästä.

Yyterin lumo Yyterin lumo Yyterin lumo Yyterin lumo Yyterin lumo Yyterin lumo

Reposaari, Pori ja koiraranta

Mitä muuta me hääräilimme? Rantalötköilyä harrastimme eniten, tietenkin mutta teimme muutaman retkenkin. Reposaari oli kohde, jonka halusin ehdottomasti näyttää perheelleni. Täällä asusteli aikanaan kun olin lapsi isoäitini serkku, alue on siis minulle tuttu ja pakkohan minun oli esiteltävä oman lapsuuteni maisemia omalle lapselleni. Reposaari on uinuva ja kaunis pientaloalue, josta löytyy myös yksi kerrostalo. Kyllä, siellä on vain yksi kerrostalo keskellä puutaloja. Punatiilinen talo ei kuitenkaan ole mikään kovin korkea, vaikka jotenkin muistin, että talo on todella korkea valkoinen pilvenpiirtäjä. Näin se lapsen mieli muuttaa asioita.

Reposaarella on hotelleja ja ravintoloita sekä uimaranta. Myös seikkailijat löytävät luontopoluilta nähtävää paljonkin. Tämä suloisen idyllinen pikkukaupunki on nähtävyys ihan sellaisenaankin. Me kävelimme pitkin katuja, kävimme siellä kerrostalolla ja esittelin kirkon. Näimme koko reissun aikana vain kourallisen ihmisiä, niin rauhallista siellä oli. Mieheni oli sitä mieltä, että olin esitellyt hänelle paratiisin, jossa hän oikeasti voisi asua joskus tulevaisuudessa. Itse taas kaipaan kaupunkiin, joten minulle Reposaari olisi enemmänkin kesäkoti.

Reposaarella on nähty myös maailman kuuluja tähtiäkin, nimittäin Isabella Rossellini on 80 -luvulla tupsahtanut Reposaarelle kuvamaan White nights -elokuvaa.

Koiraranta

Tytöt pääsivät myöskin nauttimaan rantalomasta, sillä saivat kahlata lämpimänä kesäpäivänä koirarannalla. Tosin meidän kissamaiset koirat eivät niin välittäneet uimisesta, vaikka laitoinkin molemmat veteen kahlaamaan pois sieltä. Oli sen verran kuuma keli sinä päivänä kun tytötkin pääsivät dyynien syliin, että pakko oli heitä sen verran viilentää, että jalat hiukan kastuivat vedessä. Emme olleet muutenkaan pitkään rannalla, sillä Söpö ei ole kuuluisa sosiaalisuudestaan. Osasimme lähteä hyvään aikaan, kun koiria alkoi valumaan lisää ja tietenkin iso osa koirista oli vapaana. Söpölle tämä on hirvittävä asia, joten poistuimme paikalta ja köröttelimme kohti majapaikkaamme. Mies väki lähti minigolfailemaan ja minä jäin hetkeksi koirien kanssa mökille.

Pori

Pyydän valmiiksi anteeksi porilaisilta, mutta meidän pikainen piipahdus Porin keskustassa oli tosi nopea. Helsinkiläisen on hiukkasen hankala sopeutua paikkaan, jossa kaupat menee hyvin aikaisin kiinni, kun on tottunut siihen, että kaupat on avoinna myöhään iltaan. Tosin me ei siis tosiaan käyty muualla kuin istahdettiin virvokkeilla ja kävelimme kävelytien päästä päähän ja käytiin ostoskeskuksessa, jossa oli vain yksi kauppa auki. Muut olivat menneet kiinni jo aikaisin. Mekin olimme paikalla noin 18.00 joten kauppojen sulkeutuminen niin aikaisin oli meille pienoinen ihmetys. Emme siis viihtyneet Porissa kovin pitkään, ennen kuin dyynit jälleen kutsuivat meitä.

Yyterin rantaloma oli siis meille kunnon seikkailu ja nautimme olostamme niin paljon, että suunnittelemme jo seuraavaa reissua, jonka tekisimme kaikkien lasten kanssa. Toivottavasti se vielä päästään kokemaan jossakin vaiheessa tulevaisuudessa.

Ihanaa viikonloppua kaikille!

Seuraa minua:

Instagram

Bloglovin

Blogit.fi

LUE MYÖS:

No niin, mä oon taas täällä

Road trip – Kohti Turkua

Poroholman lomakeskus ja vanha Rauma

1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin kirjoitti:

Yyteri on upea paikka. Käytiin pari vuotta sitten Yyterin seikkailupuistossa, oli kyllä huippukivaa. Toki Helsingistäkin löytyy vastaavia paikkoja, mutta jos Yyteriin uuudelleen tulee lähdettyä, niin iso suositus paikan seikkailupuistolle!

• villananna kirjoitti:

Joo, suunnitelmissa olisi ensi kerralla olla pidempään, että pääsee testaamaan muutakin, kuten sen seikkailupuiston.

2. Nadine G kirjoitti:

Yyteri on todellakin upea paikka. Harmi, että meidän omasta viimeisestä käynnistä on jo vuosia. Suomi voi toden teolla yllättää kauneudella, ja kesä on aivan parasta aikaa kotimaan matkailulle. Olen myös listannut sen Euroopan viiteen parhaan kesämatkakohteeseen (https://viaperasperaadastra.com/2022/06/11/5-euroopan-parasta-matkakohdetta-kesalla/).
    Kauppojen lyhyet aukioloajat ovatkin varsin harmilliset matkailijoille.

3. Timo kirjoitti:

Kiitos vierailusta ja kommentista! Selailin posteja ja heti pisti silmään nää Yyterin merkinnät. Itse oon siellä muutaman kerran ollut, mutta hienosta Annen Taidekahvilasta etelään ajaessa Kira keksi, että hän ei oo koskaan nähnyt Yyteriä, joten mentiin sinne leirintäalueelle. Mukava paikka pitkästä aikaa ja vesikin oli yllättävän lämmintä. Ei kyllä noin kattavasti tutustuttu alueeseen kuin te, mutta kiva pikavisiitti.

4. Älykodin avaimet kirjoitti:

Yyterin rannat näyttää kyllä puoleensa vetäville 🙂 Ihanaa, että säät suosi ja saitte kivan loman!

5. Mira / Blinger Shimmer-blogi kirjoitti:

En ole tuolla koskaan käynyt, mutta näyttää upealta 🤩

6. Tuula’s life kirjoitti:

Yyteri on ihana paikka. Siitä on kulunut liian monta vuotta, kun siellä kävimme. Hieno postaus!

7. Jane / Yhtä kuin kirjoitti:

Yyteri on ihana! Olen itse asunut nuorena Porissa ja aina kesät oltiin Yyterissä, niin aurinkoa ottamassa – kuin tapahtumissa juhliessakin.

Onneksi vielä asui sukulaisia ja ystäviä siellä, hyvä syy lähteä kauenpaakin 😀