Hae
VillaNanna

Näin vietimme juhannusaaton keskellä kaupunkia

Näin vietimme juhannusaaton keskellä kaupunkia

Meillä juhannus vietetään aina kaupungissa, emme mene mökille, emme suunnittele mitä teemme, vaan fiiliksen mukaan tehdään asioita. Näin vietimme juhannusaaton keskellä kaupunkia tänä vuonna ja tänäkin vuonna minulla oli juhannusmekko, mutta tällä kertaa en erikseen tehnyt mekkoa, vaan valitsin mekon kaapin perukoilta.

Näin vietimme juhannusaaton keskellä kaupunkia

Meille juhannus on grillailua ja yhdessäoloa, ei sen kummempaa. Joka vuosi olemme viettäneet juhannusta eri tavoin. Mutta tällä kertaa päätimme mennä Eiranrantaan ihmettelemään, ehkä lasillisille, ehkä vain kävelylle katselemaan iloisia ihmisiä. Kun pääsimme alueelle, niin halusimme mennä Cafe Caruselliin istahtamaan, kuuntelemaan musiikkia ja nauttimaan virvokkeista. Muuta ei tarvittu.

Ihana kesäpäivä, rento meno. Vaikka paikka oli täynnä ihmisiä ja kaikki meni ja tuli miten sattui, saimme olla rauhassa omassa nurkassamme. Siinä istuessamme mietimme, hyppäämmekö vesibussiin vai dösään. Valitsimme lopulta dösän. Koska lapsi lähti kavereiden kanssa huputtelemaan, niin emme halunneet jättää koiraa kauhean pitkäksi aikaa yksin, joten emme siksi lähteneet vesibussi -seikkailuun.

Grilliruokaa ja kesäinen marjakakku

Vaikka nyt on uutisissa ollut paljon asuntopaloja ja varsinkin grillit ovat nyt syynissä, me grillailimme kaikessa rauhassa parvekkeella. Meillä on ihan vaan pikkuinen sähkögrilli. Eihän se tietenkään sama asia ole kuin muut grillit, mutta toimii siinä missä sitä halutaan käyttää. Eli grillaamiseen. Ennen kuin lähdimme Eiraan, teimme ruokaa yhdessä ja söimme yhdessä. Arkena ei niin tuo yhdessä syöminen onnistu, niin lomilla ja viikonloppuisin sen on erittäin tärkeää meidän perheessä.

Parasta tässä kaupunkijuhannuksessa on tosiaan se, ettei mitään suunnitelmia tarvitse tehdä, ollaan vaan ja rentoudutaan. Jos mieli tekee tehdä jotain, niin sitten mennään johonkin ihmettelemään. Lapsikin menee omia menojaan, niin on vain me kaksi enää. Helpointa olla suunnittelematta mitään ja näin voimme tehdä mitä vain tai olla tekemättä.

Näin vietimme juhannusaaton keskellä kaupunkia

Juhannusmekko omasta kaapista

Yksi juttu on mikä joka juhannus tapahtuu ja se on minun juhannusmekkoni. Yleensä teen mekon, mutta tänä vuonna en tehnyt, vaan kaivoin kaappiani ja löysin mekon, jonka olen tehnyt muutama vuosi sitten. Se tuo juhannusfiilistä, joten valitsin kyseisen mekon edustamaan tätä juhannusmekko aateliaa. Perinne, joka ei muutu, mutta voi muokkautua.

Näin vietimme juhannusaaton keskellä kaupunkia

Kesämekkojen aika

On pakko myöntää, että juuri tämä mekko on jostain syystä jäänyt hyvin vähälle käytölle, mutta lupaan, että tästä lähtien pääsee käyttöön useammin. Ehkä olen vierastanut mekon väriä aikaisemmin tai jotain. Mene ja tiedä, mikä syy siihen on ollut. Jos jokin syy on, niin olen sen unohtanut kokonaan. Onneksi kaivelin kaappiani ja päätin, että en enää juhannukseksi ompele erikseen juhannusmekkoa, vaan hyödynnän mekoikseni niitä mitä olen vähemmän käyttänyt jostakin syystä. Näin saan mekot uudelleen esille. Ei aina tarvitse hankkia uutta mekkoa tunnelman luomiseen.

Näin vietimme juhannusaaton keskellä kaupunkia

Mukavaa juhannuspäivää kaikille!

Seuraa minua:

Instagram

 Facebook

Bloglovin

Blogit.fi

Pinterest

Lisää juhannusmekkoja:

Kesäinen mekko verhosta

Itse tehty juhannusmekko

Pihlajasaaren juhannus

Pitsiverhosta tehty mekko

Juhannusmekko vuosimallia 2025 vintagekangasta ja neonvärejä

Kun jämälangoista syntyy kokonainen vaate

Kun jämälangoista syntyy kokonainen vaate

Vuonna 2022 ostin Kierrätyskeskuksesta pussillisen sekalaisia jämälankoja ilman tarkkaa suunnitelmaa siitä, mitä niistä tulisi. Ajattelin aluksi virkata vain yhden mekon, mutta projektista kasvoikin paljon suurempi kuin osasin odottaa. Vuosien aikana samoista langoista syntyi toinenkin mekko, bikineitä, koruja ja lopulta vaate, joka kokoaa yhteen kaikki ne aiemmat projektit. Kun jämälangoista syntyy kokonainen vaate, mukana ei ole pelkästään lankaa ja silmukoita, vaan myös aikaa, luovuutta ja ajatus siitä, ettei kauneuden tarvitse alkaa täydellisistä materiaaleista.

Sadun mittainen mekko

Kun jämälangoista syntyy kokonainen vaate, näin yksi käsityöprojekti kasvoi vuosien matkaksi

Kesällä 2022 kannoin Kierrätyskeskuksesta kotiin pussillisen sekalaisia lankajämiä. Sellaisia pieniä keränloppuja, joita moni muu ei ehkä olisi edes vilkaissut toista kertaa. Osa oli lähes kokonaisia keriä, osa taas niin pieniä, ettei niistä yksinään olisi saanut aikaan juuri mitään. Silti näin niissä mahdollisuuden.

Minulla ei ollut tarkkaa suunnitelmaa siitä, mitä niistä tekisin. Ajattelin vain, että joskus niille löytyisi vielä käyttöä. Lopulta niistä alkoi syntyä mekko, sellainen projekti, joka eli täysin lankojen mukana. Värit vaihtuivat sitä mukaan, mitä sattui löytymään, eikä lopputulosta voinut suunnitella täydellisesti etukäteen.

Se ensimmäinen mekko valmistui lopulta vuonna 2023.

Virkattu hellemekko

Muistan ajatelleeni silloin, että nyt langat varmasti loppuvat. Olin käyttänyt niitä valtavan määrän, eikä mitään kovin suurta enää pitäisi jäädä jäljelle. Mutta jotenkin niitä vain riitti edelleen. Korissa lojui edelleen pieniä nöttösiä ja puolikkaita keriä, joista ei enää saanut helposti tehtyä mitään yhtenäistä. En kuitenkaan halunnut heittää niitä pois.

Kun jämälangoista syntyy kokonainen vaate

Kaikki alkoi yhdestä pussillisesta lankajämiä

Aloin käyttää jäljelle jääneitä lankoja pienempiin projekteihin. Virkkasin bikineitä, koruja ja erilaisia pieniä asusteita. Jokainen projekti kulutti lankaa vähän lisää, mutta samalla huomasin jotain kiinnostavaa: vaikka langat olivat täysin erilaisia keskenään, niissä oli silti jokin yhteinen tunnelma. Ehkä juuri siksi en osannut luopua niistä.

Viime kesänä aloitin uuden projektin. En edes tiedä, oliko minulla täysin selvää visiota siitä, millainen siitä tulisi. Tiesin vain, että halusin tehdä vielä yhden vaatteen niistä kaikista jäljelle jääneistä langoista. Sellaisen, jossa kaikki erilaiset sävyt ja tekstuurit saisivat näkyä juuri sellaisina kuin ne ovat. Ja niin alkoi tämän mekon tarina.

Tämä mekko ei ole täydellinen eikä sen kuulukaan olla. Raidat vaihtuvat silloin, kun lanka loppuu. Jotkut väriyhdistelmät toimivat täydellisesti yhteen ja jotkut taas näyttävät melkein sattumanvaraisilta. Mutta ehkä juuri siinä on tämän mekon viehätys. Se näyttää aidosti käsintehdyltä.

Nykyään niin moni asia on viimeistelty täydelliseksi asti. Vaatteiden pitäisi olla symmetrisiä, sileitä ja virheettömiä. Tässä taas näkyvät kädet, aika ja prosessi. Joissakin kohdissa käsiala kiristyy hieman, toisissa taas löystyy. Värit eivät vaihdu suunnitellun kaavan mukaan, vaan sen mukaan mitä lankaa sattui olemaan jäljellä. Ja ehkä juuri siksi tämä tuntuu enemmän taiteelta kuin pikamuodilta.

Minulle käsitöissä kaikkein tärkeintä ei ole täydellisyys. Tärkeintä on tarina. Se, että jokin syntyy hitaasti käsin ja muuttuu matkan aikana. Että projekti saa elää eikä kaikkea tarvitse tietää valmiiksi heti alussa.

Tässä mekossa näkyvät kaikki ne vuodet ja kaikki ne aiemmat projektit. Jokainen raita muistuttaa jostain toisesta työstä. Yhdestä bikinien reunasta, yhdestä korusta tai siitä ensimmäisestä mekosta, jonka virkkasin näistä samoista langoista vuosia sitten. Tavallaan tämä ei ole vain yksi vaate, vaan monta eri projektia yhdessä.

Hitaasti syntynyt vaate tuntuu erilaiselta myös päällä

Tämä mekko valmistui jo aiemmin, mutta vasta nyt se päätyi kunnolla käyttöön ja kuvattavaksi päälle. Ja ehkä juuri siinä hetkessä koko projekti tuntui oikeasti valmiilta. Käsityö muuttuu jotenkin todelliseksi vasta silloin, kun sitä käyttää ensimmäistä kertaa.

Kun helma liikkuu mukana tuulessa ja vaate tuntuu omalta, siitä tulee enemmän kuin vain käsityöprojekti. Siitä tulee oikea osa elämää. Ehkä juuri siksi olin niin onnellinen nähdessäni tämän mekon vihdoin päälläni pitkän projektin jälkeen.

Pidän erityisesti siitä, ettei tämä näytä kaupan vaatteelta. Tässä on jotain boheemia, vähän satumaista ja vähän sellaista vanhan ajan käsityötunnelmaa, jota nykyään näkee harvoin. Tämä näyttää juuri siltä kuin sen kuuluukin näyttää: omanlaiselta. Ja ehkä kaikkein tärkeintä tässä projektissa on ajatus siitä, että lähes kaikki materiaali on ollut joskus jonkun mielestä tarpeetonta.

Langat ostettiin Kierrätyskeskuksesta jo vuonna 2022. Osa niistä oli niin pieniä keriä, ettei moni olisi nähnyt niissä enää mitään käyttöä. Silti niistä syntyi kaksi mekkoa, bikineitä, koruja ja lopulta tämä vaate, joka kokoaa tavallaan yhteen koko vuosien mittaisen projektin. Se tuntuu aika uskomattomalta.

Usein ajatellaan, että kauniiseen lopputulokseen tarvitaan täydelliset materiaalit, suuri budjetti tai tarkka suunnitelma. Tämä mekko on ehkä todiste siitä, että joskus kaikkein kiinnostavimmat asiat syntyvät juuri siitä, mitä muut eivät enää halua. Ehkä siksi tämä on yksi rakkaimmista vaatteistani.

Ei siksi, että se olisi täydellinen, vaan siksi että siinä näkyy niin pitkä matka. Vuodesta 2022 tähän hetkeen asti. Kaikki ne illat, jolloin virkkasin vielä yhden kerroksen. Kaikki ne keskeneräiset ideat, jotka lopulta yhdistyivät tähän yhteen mekkoon. Ja ehkä kaikkein parasta on se tunne, että samanlaista ei tule vastaan kenelläkään toisella.

Kun jämälangoista syntyy kokonainen vaate

Ihanaa juhannusta!

Seuraa minua:

Instagram

 Facebook

Bloglovin

Blogit.fi

Twitter

Pinterest

Virkatut bikinit, korut ja asusteet:

Virkattu shortsibikiniasu

Virkattuja korviksia

Boheemit virkatut jalkakorut